اجرای بام سبز

مراحل اجرای بام سبز مرحله به مرحله با جزئیات

 

 

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن

اگر شما علاقه به اجرای یک باغچه زیبا روی تراس یا بام خانه خود هستید، لازم است که مراحل اجرای آن را به به تفصیل بدانید

اجرای بام سبز به سه طریق قابل انجام میباشد:

ایجاد یا قرار دادن یک محفظه ی  کاسه ای در بام

ایجاد باغچه های مرتفع از چوب و سیمان جهت کاشت گیاه

روش سوم آماده سازی تمام و یا بخشی از بام برای کاشت گیاه همانند باغچه های معمولی

این مقاله آموزش بر اساس روش سوم ارائه میشود که از 5 لایه ساخته شده است که در زیر مراحل آن با جزئیات ارائه میشود

ساختار بام ساختمانهای نوین (اگر برای داشتن باغچه طراحی و پیش بینی شده باشد) که معمولا” در پشت بامهای مسطح استفاده میشود (INVERT ROOF SYSTEM)  در مقایسه با سقفهای معمولی که یک لایه ضد آب بر روی لایه بیرونی سازه بام قرار میگیرد.

با این روش، سیستم عایقبندی با ساختمان در برابر آسیبهای ساختمانی و همچنین در مقابل اثرات مستقیم طبیعی مانند حرارت، اشعه UV و نیروهای باد و بارشهای فصلی و… در امان خواهد بود، علاوه بر این دمای سطح عایق بندی شده بدون توجه به شرایط آب و هوایی محیط بیرون ثابت خواهد ماند و باعث کنترل تغییرات دمایی ساختمان و هدر رفت انرژی در فصول مختلف جلوگیری خواهد شد.

لایه ضد آب: اگر در حال کاشت گیاه بر روی بام خانه باشید، سقف میبایست ضد آب، ضد یخ و مقاوم باشد. حتی اگر کاشت گیاه شما در گلدان باشد یا در سیستم بام سبز باشد. تمام سطح پشت بام و تراس و از همه مهمتر آن قسمتهایی که قرار است گیاهی کاشته شود، باید عایقبندی ضد آب باشد.

لایه عایق حرارت

این لایه باعث مقاومت در برابر تغیرات آب و هوایی و رطوبت و همچنین بام را در برابر تغییرات مکانیکی مقاوم میکند. این سیستم به عنوان عایق بندی حرارتی بام سبز بسیار مناسب می باشند و قابل چفت شدن با گوشه های بام و قابلیت هدایت آب باران به سمت لایه درین را به راحتی انجام میدهد.

اجرای روف گاردن

اجرای بام سبز

لایه درین

لایه درین در روی بام سبز باعث تخلیه سریع آب باران از سطح پوشش گیاهی به سمت لوله های تخلیه و فاضلاب خواهند شد و جمع آوری آب های اضافی خواهند شد.

اجرای روف گاردن

اجرای بام سبز

لایه ژئوتکستایل

این لایه سطح جداکننده لاین درین و خاک باغچه میباشد. این لایه از ورود ریز دانه های خاکی و مواد ریزدانه دیگر سبب بسته شدن لایه درین می شود جلوگیری می کند و محافظ منافذ لایه درین می باشد.

اجرای روف گاردن

اجرای بام سبز

همچنین این لایه از خروج سریع آب به منافظ پائین جلوگیری میکند و باعث گردش دوباره رطوبت در سطح خاک می گردد.

این لایه باید ضد آب و قابل تهویه باشد و همچنین از لحاظ ساختمان و بیولوژیکی مقاوم و جان سخت باشد

این لایه شامل بستر آماده کاشت گیاه ( خاک ) و همچنین سطح که قرار است گیاه در آن کاشته و رشد کند. بستر رشد گیاه باید دارای گردش هوای مناسب و همچنین باید توانایی نفوذ آب را داشته باشد.آماده سازی خاک بر اساس گیاه مورد نظر برای کاشت باید باشد. معمولا” گیاهان احتیاج به خاک کمی اسیدی و قابل کشت باشند که می توان با مخلوط کردن خاک باغچه و کود حیوانی و گیاهی آماده سازی کرد.

بام سبز و تراس سبز شما کاملا” برای رشد انواع سبزیجات و گیاهان، بوتهها و چمن ها و درختان سالانه و فصلی بسته به سلیقه و نظر شما خواهد بود و با توجه به سلیقه، بودجه و آب و هوای محیط و فضای قابل استفاده و عملکرد آن ساختمان خواهد بود